Autokary a historia

Kategoria: Blog

autokar

Autobusy towarzyszą nam od dziesiątek lat, będąc uniwersalnym i prawdopodobnie ponadczasowym środkiem komunikacji, który przystosowany jest do przewozu wielu pasażerów, wraz z ich bagażami. Współcześnie na autobusy trafimy wszędzie. Są podstawowym i niezbędnym elementem w komunikacji miejskiej, międzymiastowej, jak i zagranicznej. Ale czy zastanawialiście się kiedyś, skąd wzięła się idea przewożenia wielu osób jednym środkiem transportu, co w późniejszych latach poprowadziło do wynalezienia autobusu? Otóż, nim w XX wieku pojawiły się pierwowzory współczesnych autobusów, po ulicach jeździły dorożki, dyliżanse i karety oraz półgąsienicowe omnibusy, ciągnięte przez konie. Na zachodzie Europy wiek wcześniej rozpowszechniły się pierwsze pojazdy parowe, jednakże ze względu na zbyt duże zużycie paliwa i konieczność częstego uzupełniania zbiorników z wodą, były skrajnie niewygodne. W 1865 roku ich rozwój został zablokowany przez ustawę o czerwonej fladze, która zakazywała używania ich bez osoby biegnącej 55 metrów przed pojazdem i ostrzegającej o nim innych użytkowników drogi.

Silnik spalinowy i pierwszy automobil

Dopiero fenomen silnika spalinowego zrewolucjonizował rynek transportowy. Pierwsze konstrukcje omnibusa spalinowego powstały w firmie Benz na początku jej istnienia, czyli w roku 1895. Powstały one przez zabudowę kabiny pasażerskiej na podwoziu samochodu ciężarowego, napędzanego silnikiem o zapłonie iskrowym. Pierwsza fabryka protoplastów dzisiejszych autobusów była firma Stoewer produkująca w Szczecinie. Już w latach dwudziestych konstruowano autobusy z jedną kabiną pasażerską i osobnym miejscem dla kierowcy. Rynek autobusowy rozwijał się dynamicznie i w latach pięćdziesiątych autobusy zaczęły wypierać lokalną kolej. Współcześnie nowoczesne autokary są ogólnie dostępne i można wynajmować je na wycieczki szkolne, firmowe, wesele, itd.

Autobusy w Polsce

Pierwsze autobusy w Polsce pojawiły się w dwudziestoleciu międzywojennym w zakładach Ursusa. Występowały jako niewielkie maszyny osadzone na podwoziach aut ciężarowych. Nie sprawdzały się one do pokonywania dłuższych tras, dlatego większe konstrukcję sprowadzano z krajów zachodnich. Na ulicach Polskich miast w tamtym okresie można było zobaczyć piętrowe modele firmy Saurer. Po wybuchu II Wojny Światowej autobusy zostały zarekwirowane na potrzeby wojska. Polski przemysł autobusowy ruszył ponownie dopiero po zakończeniu wojny.